Studentki koła SKN EPIGENiusz działającego przy Katedrze Biochemii Lekarskiej UJCM z wizytą studyjną na Uniwersytecie w Groningen

W ramach projektu UE poświęconego rozwijaniu tutoringu studenckiego, realizowanego ze środków ministerialnego programu „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności” (Zaproszenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – nabór II, FERS.01.05-IP.08-0217/23), studentki kierunku lekarskiego działające w SKN Epigenetyki i Nanotechnologii w Medycynie „EPIGENiusz” — Julia Staniszewska, Wiktoria Ziółek, Karolina Dudzik i Jadwiga Duda — odbyły wizytę studyjną na Uniwersytecie w Groningen w Holandii. Wyjazd umożliwił im poznanie z bliska funkcjonowania tamtejszego systemu peer tutoringu, który stanowi istotny element procesu kształcenia na tym uniwersytecie. Projekt tutoringowy koordynowany jest przez dr Paulinę Dudzik i dr Kingę Kocembę-Pilarczyk.

Pobyt pozwolił zaobserwować w praktyce, jak studenci-tutorzy Uniwersytetu w Groningen prowadzą zajęcia oparte na dyskusji, moderują pracę grupy i wspierają kolegów w procesie uczenia się. W ramach wizyty możliwe było także włączenie się w szkolenie przeznaczone dla osób pełniących rolę tutorów, co dało wgląd w stosowane tam metody przygotowania do pracy dydaktycznej oraz rozwijane kompetencje miękkie. Ważnym punktem były również obserwacje tutoriali na kierunku medycyna oraz spotkania z zespołem Center for Learning and Teaching, który omówił strukturę systemu i narzędzia wspierające studentów tutorów.

Wyjazd okazał się wartościowym i inspirującym doświadczeniem, pozwalającym zobaczyć „od kuchni”, jak funkcjonuje profesjonalnie zorganizowany peer tutoring w jednym z czołowych europejskich ośrodków akademickich. Zebrane obserwacje i dobre praktyki stanowią cenne wsparcie dla dalszego rozwijania tutoringu w naszym Kole Naukowym „EPIGENiusz”.


Powrót